Tuesday 17 July 2018

Trip Muslimah ke Padang/Bukit Tinggi

Alhamdulillah setelah apa yang di rancang akhirnya aku dan sahabat sahabat muslimah seramai 12 memulakan perjalanan kami ke Padang/Bkt Tinggi. Bukan mudah aku nak kumpulkan sahabat sahabat muslimah ni tau al maklumlah rata rata mempunyai suami dan anak anak yang kena di tinggalkan , kalau kerja boleh aje minta cuti kan tapi kalau dah ada keluarga susah nak di tinggalkan.

So ada yang dah janji nak pergi terpaksa di batalkan kerana kekangan masa dan mungkin masa dan waktu perjalanan ini tak sesuai so bagi korang yang nak rancang perjalanan kena cari masa yang sesuai tapi kalau time time cuti sekolah agak mahal sikitlah

Aku beli tiket yang promo ke Padang dalam harga RM 175 tak termasuk insuran dan bagasi. Debak debuk semua tu so dapatlah RM285. Kalau dah nama perempuan mestilah lebih sikit bagasi waktu balik kan. Masing masing ada yang ambil 25kg dan ada yang 30kg . Masa pergi aku pakat pakat satu nama bawa bagasi 20kg share berat dengan kawan kawan sebab pergi bawa beg kosong balik sure beg tu beranak pinak hehehehe.....

Kita orang ni dari JB alahai kena ambil bas plak dari Jb terus langsung ke KLIA2. Aku siap siap booking online tiket pergi naik Starmart Express Alhamdulillah kitaorang naik dari Terminal Bas Taman Tun Aminah sebab nak naik lewat sikit jam 10.45 malam bertolak ke KLIA 2 , kalau korang nak awal boleh ke terminal larkin bas gerak jam 10.00 malam harga tiket RM45.00. So kita orang berkumpul di terminal 10 minit sebelum berlepas aku agak terlewat sikit tapi Alhamdulillah sampai aje terus naik bas dan bas pun bergerak. Tak sempat nak snap gambar bas tu sebab tergesa gesa naik bas dan bas terus berlepas.

Perjalanan bas memakan masa 4 jam so kita orang sampai airport jam 3 pagi. Sampai aje kami terus naik atas dan cari port nak letak barang dan makan. Tiba tiba ramai yang terasa lapar...

Dah macam makan sahur tu sebab makan jam 3 pagi

Lepas makan kami terus naik level 2 untuk check in beg al maklumlah kalau dah ramai ramai ni biasalahkan kena siap siap awal. Alhamdulillah bila group , kami dapat terus ke kaunter X daftar masuk dengan beg yg setiap seorang 10kg. Ada yang lebih 10 kg juga hehe nasib semua lepas.Pastu kami bergegas masuk dalam dan solat subuh. Hari yang baik juga bagi kami kerana pesawat AirAsia tak delay.

sampai aje terus gambar tanda bukti dah sampai di bumi minangkabau

Alhamdulillah muka muka yang letih tadi dah kembali ceria bila dah jejakkan kaki di bumi Minangkabau ,mana tak letihnya dari jam 10.45 malam dari Jb dalam bas semua tido tido ayam aje bukan selesa sangat walau seat bas tu besar. Sampai perut mulalah lapar especially aku yang tak makan apa apa kat airport. Group kami di sambut oleh Pak Henry yang aku memang kenal sejak 10 tahun yang lalu orangnya suka berjenaka dan happy sangat cepat mesra dan selalu menepati waktu kalau korang nak pakai groud aku sangat rekomen Pak Henry ni boleh wasap terus kat dia +628126782675. Kami di bawa ke Rumah Makan Lamun Ombak untuk bersarapan . Menu janganlah nak expert macam kat msia ye tapi roti canai,murtabak dan sup sup tu adalah.
Biar lapar makan jangan lapar bergambar hehe
Sahabat dunia akhirat(aku suka gambar ni)
Sedap sedap juga makanan di Rumah Makan Lamun Ombak ni. Kalau korang sampai Padang jangan lupa singgah ye..Kami teruskan perjalanan ke Bukit Tinggi yang memakan masa dalam 2 jam untuk sampai ke sana. Kebetulan di Padang musim durian so sepanjang jalan banyak gerai jual durian apalagi permintaan sahabat sahabat yang semuanya memang makan durian kita orang berhenti untuk menikmati durian dulu haha. Di Padang durian ini di jual dalam biji bukan dalam kilo tau dalam sebiji tu kadang kalau pandai tawar boleh dapat 2 biji 30ribu kalau convert duit msia dalam RM8.65 murah tak? Giler kalau tak murah tak dapat harga tu kat msia. Apalagi bismillah lah kita orang mengadap durian.

Senyum dan bahagia bila dapat makan durian hahaha...lepas makan kita orang teruskan perjalanan dan singgah plak di Air Terjun Lembah Anai sejuk tempat dia ada yang mandi juga tapi kita orang just tinjau dan bergambar saja.

Sejuk dan Nyaman

Teruskan perjalanan ke Pusat documentasi adat minangkabau, kat sinilah sahabat sahabat dapat melaram memakai baju pengantin adat minangkabau...fuh aku tenguk berat juga perhiasan di atas kepala dia orang tu hehe, kalau korang nak pakai dan bergambar bolehlah sewa baju tu dengan harga 25ribu rupiah kalau dalam ringgit RM7.20 depend pada pertukaran ye sebab masa aku pergi ni duit msia agak tinggi sikit.
Cantik cantik semua bila dah menggayakan baju adat minang

Dah penat melaram dan bergambar sakan perut dah mula berbunyi,kami pun di bawa makan tengahari dengan hidangan nasi padang yang sungguh meyelerakan. Tapi bagi aku yang tak makan ikan air tawar ni kuranglah hehe sebab bagi aku ayam adalah pilihan akhir.
Aku gemar makan ikan dari ayam. Lepas makan kami di bawa ke tempat yang di nanti nantikan iaitu tempat syurga membeli belah haha kedai sulaman Putri Minang.Rata rata harga menarik kalau pandai menawar. Tak ada duit rupiah tak ada masalah dia terima ringgit malaysia tapi make sure korang kena tau convert takut pakai duit msia lagi rugi plak.

Sampai pening nak memilih tapi Puan Endang kita tetap dengan gaya tersendirinya hehe.

Bola mata hitam boleh tukar jadi biru haha so sebelum bertukar warna warni kita orang beralih pulak ke kedai Linduang Bulan sebelum sampai kedai tu kami singgah minum petang di kedai Bika Talago kata henry kuih Bika Talaga ni orang minang gelarkan kuih api neraka huh ngeri dengar sebab apa di beri nama kuih neraka sebabnya kuih itu di masak menggunakan api atas bawah. Rasanya sangat sedap kalau kat msia macam rasa kuih dangai. Selepas makan kami bershopping sampai lebam 😂

Kuih Bika Talago ( belakang tu boleh nampak bagaimana dia masak kuih tu pakai kayu api)
Minum petang dengan kopi  dan  kuih bika talago

Dah shopping dan dah mula susut duit dalam poket maka kami di bawa makan malam dengan hidangan nasi ayam penyet dan bila perut dah kenyang mulalah terbayang bantal dan tilam yang empuk huhu kami check in di Mersi Hotel untuk 2 malam. Masing masing dah dapat kunci bilik senyap beradu melepaskan lelah kepenatan seharian.

Day 2 (Bukit Tinggi)

Hari ni kami sepakat pakai baju Putih dan seluar jeans Alhamdulillah group kami ni memang sporting habis hehe pagi pagi buka bilik dah nampak semua seragam kecuali ada 2 orang yg tak dapat memakai baju yang sama..tapi tetap ceria Ros dan Kak Seha.

Lepas sarapan kami menuju ke kampung pandai sikek yang terkenal dengan tenunan songketnya..sampai aje kami terus bergambar sakan aduhai memang cantik permandangannya.

Baju seragam kami hari pertama. Bergambar bersama ibu Ecah yang sedang membasuh baju di atas pelantar.

Berbelanja lagi,lagi dan lagi aku suka tenguk kakak kakak semua berbelanja hehe. Memang happy sangat.Habis shopping kami bertolak ke Istano Basa Pagaruyung MasyaAllah cantik pembuatan tangan dan ukiran istana ini, terpegun seketika. Besar dan luas istana ni bertingkat tingkat. Sebelum masuk ke dalam istana sesi bergambar dulu. Korang kalau datang ke tempat tempat menarik di Bukit Tinggi ni sedia duit untuk bayar gambar nanti ramai jurugambar dok ambil gambar bila kita dah nak balik tiba tiba gambar dah siap print. Pandai pandailah korang tawar menawar kalau group, aku cadangkan sepakatlah kalau nak membeli gambar tu so dapat murah sikit.

Amacam cun tak gambar kami tak kira usia muda dan tua kami sangat happy

Makan tengahari di Pondok Flora tepi sawah,aku pernah makan di sini 10 tahun yang lalu masih tak berubah tempat ni huhuhu kenangan bersama Almarhum Abah dan Almarhumah ibu mengamit kembali. Rindu kalian berdua Alfatihah buat insan yang aku sayangi. Biasalah kalau tengahari kita di hidangkan makanan nasi padang makan jangan tak makan nanti lapar plak. Lepas makan kami berhenti solat di Masjid bersebelahan jual kerepek kerepek.Dah siap solat dan membeli kami ke home industri kinoko yang terkenal dengan kopi dan pisang salainya. Kemudian kami bergerak ke Pasar Atas Bukittinggi yang ada monumen jam gadang. Kalau korang tak ambil gambar kat jam gadang ni macam korang tak pernah sampai kat Bkt Tinggi , so jangan skip ke jam gadang yea.

12 wanita melayu terakhir...kau ada ? haha

Kita orang berlegar legar di kawasan jam gadang sambil mencuci mata dan membeli belah. Kalau sebelah petang aku tenguk banyak orang menjual di tepi tepi jalan so harga dia biasanya dia buka dengan harga yang agak tinggi tapi kalau kita pandai tawar memang berbaloi. Kebanyakkan mana mana yang ada pelancong memang dia ambil kesempatan tapi aku ni dah selalu berjalan memang kerja aku bila membeli menawar gila gila haha tapi janganlah sampai dia rugi agak agaklah kalau nak murah pun jangan jadi peristiwa aku menawar di Pakistan dulu bila balik hotel convert duit msia harga aku beli macam tak masuk akal murah sangat rasa bersalah plak dok menawar sedangkan yang aku minta tawar itu islam alahai....Kami keluar dari jam gadang jam 6.45 petang dan terus makan malam, kali ni kami di hidangkan makanan chinese food sambil melihat siaran langsung perlawanan bolasepak Msia vs Indonesia. Aku tak minat bola yea hehe...Lepas makan balik hotel dan kami perlu berkemas utk check out keesokannya. Tau tau ajelah korang bila dah berbelanja tak ingat dunia beg mula penuh so kena plak cari beg beranak untuk isi barang barang yang di beli. Aku ingat kakak kakak tu bila sampai hotel terus masuk dan berehat serta berkemas rupa rupanya tenguk gambar di bawah sebagai buktinya....haha

Boleh plak dia orang sambung bershopping di depan kaki lima hotel , hebat kakak kakak aku ni. Tau tau berbondong bondong plastik bawa masuk dalam hotel

Cayalah Kak Yah , Kak Yati , Kak Ani ,Kak Seha dan Lily yang lain aku tak pasti sebab tak ada bukti pada gambar ceh ceh. Aku dah selamat beradu sebab esok nak check out dan turun ke Padang plak.

Apa apa pun aku cukup happy bila tenguk semua happy dan puas hati dapat beli buah tangan untuk orang yang di tinggalkan.