Trip Bajet Phnom Penh Part I

Jalan Jalan suka ria di Phnom Penh

TRIP BAJET MURAH KE PHNOM PENH 1

Lama tak menulis blog, agak sibuk lately ni.Tapi dalam sibuk sibuk masih sempat aku dan kenkawan cari masa untuk berjalan,kiranya gatal tapak kaki ni kalau tak berjalan hehe...Kali ni aku dan kenkawan memilih Phnom Penh untuk trip bajet.

Muka manis walau tak cukup tido

Naik tut tut dari Airport ke hotel..haha trip macam backpackers tapi beg macam travel group

Hari Pertama

Alhamdulillah flight ke Phnom Penh tak delay kami berlepas jam 6.45 pagi dan sampai Airport phnom penh jam 8 pagi waktu Combodia. Kami di jemput oleh driver tut tut Supry yg beragama islam. Aku dah berhubung dengan dia melalui sahabat yang pernah ke Combodia . Beg beg yang kami bawa agak besar mengalahkan nak duduk 10 hari sampai penuh tut tut dengan beg beg kami.

Kepenatan sebab kami kurang tido..perjalanan dari airport ke hotel.Aku siap  bawa mask
sebab jalan agak berabuk.Kalau naik teksi tak pakai pun ok tapi sebab naik tut tut aku nasihatkan pakailah
mask supaya elakkan sakit.

Perjalanan dari airport ke Asia hotel mengambil masa 20 minit. Sampai hotel kami di benarkan check in awal.Kami check in di Asia Hotel yang memang sangat dekat ke Central market just jalan kaki 5 minit dah boleh sampai. Lepas check in kami teruskan program hari pertama di Phnom Penh iaitu lawatan ke National Museum ,masuk kena charge so kami ambil keputusan posing aje kat luar.

Depan National Museum.Lawatan pertama di Phnom Penh

Kemudian kami ke Wat Phnom bayaran di kenakan sebanyak 1 usd.Tak naik pun tak apa kot kerana kalau naik atas tu tak ada yang menarik sebab masa kami naik tu ada acara keagamaan budha sedang di jalankan.Turun dari Wat Phnom kami minum air kelapa yang di jual ditepi jalan di situ dengan harga 1 biji 1usd.Aku galakkan korang minum air kelapa selalu sebab elakkan food poisining bagi korang yang tak biasa makan makanan luar.

Senyum manis sebab nak kena naik tangga tu.Depan Wat Phnom

Bergambar bersama pemandu tut tut Suppry yang boleh berbahasa melayu.
Maaflah muka jadi separuh kalau dah berwefie haha

Makan tengahari di Wau restoran milik rakyat Malaysia yang berasal dari negeri Kelantan,sangat peramah. Aku dan kenkawan memesan nasi berlauk masakan kemboja.Makan kat Phnom Penh ni memang agak mahal kebanyakan bayaran semua dalam usd tapi boleh juga guna riel. Makan tengahari nasi berlauk 17.50 usd (RM 72.80) utk 4 orang. So korang boleh mencuba menu masakan kemboja seperti nasi goreng lock lack dan sup ayam yang di campur dengan daun selasih.

Menu hari pertama di Wau Restoran.Sop ada daun selasih dan ayam masak Lock Lack ala
ala macam daging burger juga hehe...yang best lada hitam di tumbuk dan di perah sedikit limau
cukup menyelerakan.

Tudung hitam tu owner Wau Restoran  berasal dari Kelantan.

After makan kami  ke Masjid Al Serkal.Masjid yg paling dekat dalam bandar Phnom Penh.Masjid yang agak besar dan selesa. Bahagian solat perempuan berada di aras satu.Sebelum masuk ke masjid rerdapat banyak kedai kedai makanan halal yang berhampiran dengan masjid tersebut seperti Restoran Tasnim dan lain lain.

Depan Masjid Al Serkal

Dah selesai menjalankan ibadat wajib maka kami meneruskan program
seterusnya dengan terapi minda untuk kami haha apalagi acara favourite bagi kaum wanita bershopping ke Central Market. Tymey Market/Central Market ni di buka pada tahun 1935,dahulu tempat ini adalah kawasan danau yang selalu banjir.Atas usaha kerajaan Khmer Rouge mereka telah membina Central Market ini dengan luas dan selesa untuk pengunjung dan pelancong membeli belah.

Kat sini korang boleh beli souvineer,cincin dan gelang yang cantik cantik dan berkilauan.Kalau ada niat nak beli blazer untuk nak pakai kat opis memang aku cadangkan korang beli.Jahitannya sangat kemas. Kalau nak beli kat Central Market ni korang kena tawar menawar habis habisan kiranya tawar sampai tak masuk akal sebab rata rata yang datang ke sini adalah pelancong so kebanyakkan pekerja pekerja atau taukey kedai akan  membuka dengan harga yang tinggi. Aku cadangan korang servey harga di dalam bangunan tu dulu baru korang servey kat luar plak.

Depan Central Market.

Nampak tak wajah wajah yang penat tadi tiba tiba nampak segar bugar
dengan terapi minda.

Semasa bershopping kami bertemu dua rakyat Malaysia, Roziah dan Nur Anna mereka datang berdua sahaja .Hebat mereka berdua backpackers dan akan mengembara  di Phnom Penh dan Vietnam selama 10 hari tak silap aku semasa aku menulis blog ni pun mereka masih berada lagi di Vietnam. Kami menawarkan untuk join kami ke Sg Mekong so kami dapat bayar bot share untuk 6 orang .1 bot besar berharga 24 usd,kalau bot kecil dikenakan bayaran 18@20usd . So kami bayar 4 usd untuk seorang.

Akhirnya dapat juga kami menyelusuri Sg Mekong yang ke -12 terpanjang didunia.Dapat merasai sungai yang -10 terbesar isipadu air dengan panjangnya 4880km yang menghubungkan 6 negara iaitu China, Thailand, Myanmar, Loas, Kemboja dan Vietnam.

Di Sg Mekong kami dapat merakamkan saat terbenamnya matahari SubhanAllah cantik sangat dan dapat melihat kehidupan orang islam yang hidup di dalam sampan sampan kecil ini cukup menginsafkan kami dan sangat sangat bersyukur mempunyai rumah kami walau tak sebesar istana huuhuu.

Turun tangga menuju ke Bot Sg Mekong

Kiri dan kanan teman baru kami dari Malaysia.Menelusuri Sg Mekong di senja hari.

SubhanAllah sungguh indah ciptaan Mu

Sampan sampan ni di jadikan tempat berteduh.

Selesai menjelajah Sg Mekong kami pulang ke Hotel. Malam kami  berjalan kaki ke Night Market yang mengambil masa dalam 15 minit haha exersice.Dengan berpandukan waze kami akhirnya sampai juga ke Night Market ala ala pasar malam lah. Kami makan malam di gerai Halal no C13 charge setiap mangkuk mee 3 usd. Di Night Market boleh pilih nak makan di meja atau di tikar yang telah dibentang untuk pengunjung yang ingin makan disitu,unik sangat, yang agak selesa untuk duduk boleh pilih makan bersila ,tapi kami pilih duduk di kerusi al maklum kalau dah makan kenyang mengah plak nak bangun .

Suasana di Night Market hanya ada 1 sahaja gerai HALAL

Shopping di Night Market.Harga kat sini agak sedikit mahal kalau kita tak pandai menawar.Aku cuma cuci mata hehe.Kami pulang ke hotel dengan tut tut, mulanya kami nak ambil grab tapi setelah tawar menawar dengan tut tut harga lebih kurang dengan grab so kami balik dengan tut tut 3 usd. Aku nak cadangkan kalau korang datang berdua dan kalau korang ada internet better korang install passapp taxi. Aku rasa agak murah menggunakan perkhidmatan passapp taxi tu tut tut juga cuma sesuai naik berdua dan bertiga kalau badan comel comel hehe.

Ala ala bajai macam kat Kota Jakarta ni  tapi semua yang aku jumpa tut tut
ni baru baru dan bersih.